לקבלת הצעה

מהי עסקת שורט ? מהי מכירה בחסר ?

כיצד לבצע שורט במניות ? כל המידע שצריך לדעת

צוות ברוקר

מה זה "עסקת שורט" / "מכירה בחסר"?


כולנו מבינים שאם נרכוש מניה, דירה, או כל נכס אחר במחיר מסוים, ולאחר זמן מה נמכור אותם במחיר גבוה יותר, נהנה מרווח. סוג כזה של השקעה יהיה רווחי, כמובן, כאשר השוק עולה. אך כיצד ניתן להרוויח בשוק יורד?


ברוב השווקים אין דרך להרוויח כאשר השוק יורד, אך השווקים הפיננסיים - בורסות המניות, שוק המט"ח (FOREX), הבורסות לחוזים עתידיים וכדומה מעניקים למשקיעים ולסוחרים האקטיביים מספר דרכים להרוויח גם כשהשוק יורד. אחת מהנפוצות שבהן נקראת "מכירה בחסר" (short sale).



מהי מכירה בחסר (עסקת שורט)

מבחינת המשקיע או הסוחר, במכירה בחסר מתהפכות היוצרות. במצב הרגיל הוא קונה בזול ולאחר שהמחיר עולה הוא מוכר ביוקר ונהנה מההפרש. במכירה בחסר המשקיע מוכר כאשר המחיר גבוה, ולאחר שהמחיר ירד הוא רוכש חזרה את הנכס במחיר נמוך יותר מזה שבו מכר אותו ונהנה מההפרש.


כיצד ניתן למכור נייר ערך שלא נמצא בבעלותך?
מבחינה טכנית עסקת מכירה בחסר מתבצעת בשלבים הבאים (שבפועל במתרחשים בתוך שברירי שניות):
1. המשקיע מחליט איזה נייר ערך ברצונו למכור בחסר (כאמור, מכיוון שהוא צופה שמחירו עומד לרדת).
2. הברוקר מלווה למשקיע את נייר הערך הרצוי מתוך המלאי שנמצא ברשותו.
3. המשקיע מוכר את הנכס שבעצם הוא לווה מהברוקר שלו.
4. לאחר שהמחיר ירד המשקיע רוכש את נייר הערך במחיר זול מזה שבו מכר אותו וכך מחזיר לברוקר את הנכס שלווה.
5. ההפרש בין מחיר המכירה לבין מחיר הקנייה מהווים את הרווח של המשקיע.

 

ברוקר מסחר בבורסה


בתמונה רואים את מחיר מניית חברת טבע במהלך חודשים ינואר - מרץ 2020. בצד שמאל (בצבע הכחול) ניתן לראות עסקה "רגילה". המשקיע רוכש את המניה בתחילת חודש פברואר במחיר נמוך יחסית של 11$ למניה, ולאחר כשבועיים מוכר אותה במחיר של 13.5$ ונהנה מרווח של 2.5$ על כל מניה שרכש.

בצד ימין (בצבע האדום) ניתן לראות עסקת מכירה בחסר. ראשית, לקראת סוף חודש פברואר, המשקיע מכר את המניה במחיר של 13.5$, ולאחר כשלושה שבועות רכש את המניה במחיר של כ- 8$. ההפרש - 5.5$ למניה מהווה את הרווח של המשקיע.


לקבלת השוואת בתי השקעות וברוקרים בישראל לשנת 2024 -> לחץ כאן 

מהיכן לברוקר יש את נייר הערך כדי להלוות אותו למשקיע?
לברוקרים הגדולים יש מלאי מאוד מגוון של ניירות ערך בזכות שאר הלקוחות שלהם ובזכות תיק הנוסטרו שלהם. אם לברוקר של הלקוח אין במלאי את נייר הערך הרצוי, הוא לא יוכל להלוות אותו למשקיע וזה לא יוכל לבצע את עסקת המכירה בחסר.


מה קורה אם מחיר נייר הערך יעלה במקום לרדת?
אם הפוך מתחזיתו של המשקיע, מחיר נייר הערך דווקא יעלה, הוא יאלץ לרכוש אותו ("להתכסות" בשפה מקצועית) במחיר גבוה מזה שבו מכר אותו, והוא יספוג הפסד מהעסקה הזו.

כיצד הברוקר יכול להיות בטוח שהמשקיע אכן ישיב לו את נייר הערך שלווה?
הכסף שנמצא בחשבון המסחר של המשקיע הוא הבטוחה של הברוקר להחזר ההלוואה. בתסריט השלילי מנקודת מבטו של המשקיע, שבו המחיר דווקא עולה, ברגע שמחיר נייר הערך יתקרב למגבלות גודל חשבון המסחר של המשקיע, אם המשקיע לא יבצע רכישה של נייר הערך מיוזמתו, הברוקר בעצמו יבצע את פעולת ההתכסות עבורו.


מה הסיכונים של עסקת שורט?
הסיכון העקרוני של מכירה בחסר הוא חוסר האיזון בין פוטנציאל הרווח לפוטנציאל ההפסד של המשקיע. מכיוון שהמשקיע מצפה להרוויח מירידת מחירו של נייר הערך, הרי שמכיוון שירידת המחיר המרבית האפשרית היא לאפס (ובמרבית ניירות הערך ירידה לאפס כלל אינה ריאלית), הרווח המרבי האפשרי מבחינתו הוא 100% רווח, או, במילים אחרות, הכפלת סכום השקעתו.

לעומת זאת, עליית מחיר נייר הערך אינה מוגבלת, ולכן ההפסד הפוטנציאלי מביצוע עסקת מכירה בחסר אינו מוגבל (הוא מוגבל כפי שראינו לגודל החשבון של הלקוח). כלומר, בתסריט האופטימלי הלקוח יכפיל את סכום השקעתו, אך בתסריט הפסימי הוא עלול להפסיד פי כמה וכמה מגובה השקעתו.


לאחר שמבינים את הרציונל של עסקאות שורט, את האופן שבו הן מתבצעות ואת הסיכון שטמון בהן, הן מהוות שיטת פעולה מאוד אפקטיבית בידיהם של המשקיעים ושל הסוחרים לניצול ירידות בשווקים הפיננסיים.


מעוניין בהשוואת עמלות ברוקר ? ניתן למלא את טופס הפרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית