לקבלת הצעה

5 צעדים לבניית אסטרטגיית מסחר מנצחת

אסטרטגיית מסחר מנצחת היא תנאי הכרחי להצלחה מתמשכת בשוק ההון.

צוות ברוקר

5 צעדים לבניית אסטרטגיית מסחר מנצחת

אסטרטגיית מסחר מנצחת היא תנאי הכרחי להצלחה מתמשכת בשוק ההון. המלצות של היועץ בבנק, מאמרים באינטרנט או טיפים מחברים עשויים להוכיח את עצמם מדיי-פעם, אך בסופו של דבר מי שמעוניין להרוויח בעקביות ממסחר עצמאי בשוק ההון חייב לדעת לזהות הזדמנויות איכותיות באופן עצמאי. וזהו תפקידה של אסטרטגיית המסחר.

במאמר זה נציג חמישה צעדים שיסייעו לכם בפיתוח אסטרטגיית מסחר מנצחת.


צעד מס. 1 - מהן המטרות שלך מהמסחר העצמאי בבורסה?

כמו בכל תחום, גם במסחר עצמאי בבורסה הצעד הראשון הוא להגדיר את המטרה שלכם מהפעילות בשוק ההון. למשל, האם ברצונכם לייצר הכנסה חודשית, או לנהל את התיק הפנסיוני שלכם? איזה תשואה חודשית, או שנתית, תספק אתכם? כמה שעות עבודה ביום אתם מוכנים להקדיש לעיסוק הזה?

האם בכוונתכם לנהל את ההון העצמי שלכם, או שאתם מתכוונים לנהל גם כסף של אנשים אחרים? בין שאתם מתעתדים לנהל את ההון העצמי שלכם, ובין את כספם של אחרים, באיזה גודל תיק מדובר? אסטרטגיות פעולה המתאימות לסוחר פרטי המנהל חשבון מסחר של, למשל, מאה אלף ₪, אינן בהכרח מתאימות לניהול תיק של מאה מיליון ₪.

המטרות שבכוונתנו להשיג באמצעות המסחר בבורסה ישפיעו על רבים מהשלבים הבאים בתהליך, ולכן, הגם שטבען של מטרות להשתנות עם הזמן, חשוב להגדיר את המטרות הנוכחיות שלכם כבר בתחילת התהליך.


צעד מס. 2 - מהי הפסיכולוגיה שלך?

אסטרטגיית המסחר שתיישמו חייבת להתאים לפסיכולוגיה שלכם. אי-התאמה כזו תגרום לכך שגם אסטרטגיית מסחר המניבה רווחים נאים לסוחר אחר, תגרום לכם להפסדים ולאכזבות. שניים מהאלמנטים הפסיכולוגיים הבסיסיים ביותר הם היכולת שלכם לספוג הפסדים, והנכונות שלכם לישון היטב בלילה עם פוזיציות פתוחות.

אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אך לאנשים שונים יש יכולת להכיל הפסדים בגובה שונה. ישנם סוחרים עצמאיים שהפסד של 1,000 ₪, או אפילו רק המחשבה על הפסד אפשרי של סכום כזה, יוציא אותם משיווי משקל, ולעומתם סוחרים אחרים שגם נוכח הפסד גדול פי 10 או פי 100 יישארו קרי-רוח וימשיכו לדבוק בכללי המסחר שלהם.

רוב בתי ההשקעות והמשקיעים המוסדיים מפעילים אסטרטגיות פעולה בהן הפוזיציות שלהם פתוחות למשך ימים ארוכים, ולעתים אף חודשים ושנים. לעומתם, רבים מהסוחרים העצמאיים בבורסה מעדיפים דווקא מסחר תוך-יומי (day trading) כך שבסיום כל יום מסחר התיק שלהם נקי מפוזיציות.

האם אתם מסוגלים לישון היטב בלילה כשאתם יודעים שיש לכם פוזיציה פתוחה ושאתם עלולים להתעורר בבוקר ולגלות שהפוזיציה הפסידה כסף? האם החשש לפער (GAP) שעלול לגרום לכך שהפוזיציה תפסיד יותר כסף מהסכום שהייתם מוכנים לסכן ידיר שינה מעיניכם?

מהו גובה ההפסד הכספי הפוטנציאלי המרבי שאתם יכולים לחיות אתו בשלום? אלה רק חלק מהשאלות שעליכם לענות עליהן טרם תיגשו לפיתוח אסטרטגיית מסחר.


שוק ההון מספיק מגוון כדי להציע לסוחר העצמאי את השווקים ואת האסטרטגיות המתאימים הן למטרות והן לפסיכולוגיה שלו. אולם כדי לנצל את האפשרות הזו עליכם לעבור ביסודיות על שני הצעדים הראשונים!


צעד מס. 3 - מהם הרעיונות שיעמדו בבסיס האסטרטגיה

כל אסטרטגיה מבוססת על רעיון כלשהו, שאמור לספק לכם "יתרון" (edge), כלומר תוחלת רווח חיובית. כמה מהרעיונות הנפוצים בקרב סוחרים עצמאיים הם מסחר בפריצות, הצטרפות למגמה לאחר תיקון, וחיפוש נקודות היפוך מגמה. שני הרעיונות הראשונים מבוססים על הפילוסופיה של מסחר עם המגמה, ואילו הרעיון השלישי מחפש דווקא מצבי קיצון בהם הסיכוי למהלך הפוך למגמה גבוה.

רעיונות נוספים הנפוצים בעיקר בקרב משקיעים מוסדיים ובתי השקעות הם מסחר בקורלציות, ארביטרז', השקעות ערך ועוד. אגב, אין מניעה שגם סוחרים פרטיים יישמו רעיונות כאלה במסחר שלהם.

הגדירו רעיון אחד בסיסי, התואם את האופן שבו ההיגיון שלכם אומר שניתן להשיג "יתרון" במסחר, ובססו עליו את אסטרטגיית המסחר שלכם.


צעד מס. 4 - הגדרת כללי האסטרטגיה

לאחר שהחלטתם מהו הרעיון הבסיסי עליו תושתת אסטרטגיית הפעולה שלכם, עליכם להגדיר את כללי האסטרטגיה. יתכן שבנוסף לרעיון הבסיסי תרצו להוסיף עוד מספר כלים טכניים או אחרים שיסננו איתותים פחות איכותיים. כללי האסטרטגיה חייבים להגדיר בצורה חד-משמעית באיזה שוק אתם פועלים, באיזה מסגרת זמן, מהם התנאים המדויקים שיביאו לחניכת פוזיציה, מהם התנאים המדויקים שיביאו למימוש הפוזיציה - הן ברווח והן במצב של הפסד, והנחיות ברורות לגבי אופן ניהול הסיכונים.

כל עוד לא תגדירו באופן מדויק את כללי האסטרטגיה, לא תוכלו לעבור לצעד החמישי שהוא בדיקת האסטרטגיה.


צעד מס. 5 - בדיקת האסטרטגיה

כמו בכל תחום, גם בכל הקשור לאסטרטגיות מסחר בבורסה, רוב הרעיונות החדשים כושלים. לכן, לפני שאתם מסכנים את כספכם על אסטרטגיית מסחר שפיתחתם, חשוב לבצע בדיקות מקיפות שיוכיחו שהאסטרטגיה אכן מספקת תוחלת רווח חיובית, ושהלכה למעשה היא עונה למטרות שהצבתם ולצרכים הפסיכולוגיים שלכם.

כמו בעת פיתוח טכנולוגיה או מוצר חדשים, גם בעת פיתוח אסטרטגיית פעולה בשוק ההון סביר להניח שתחוו הרבה מאוד אכזבות בדרך להצלחה. כלומר, הבדיקה שתבצעו תגלה שהאסטרטגיה אינה רווחית. במצב כזה יהיה עליכם לשנות משהו ברעיון המרכזי של האסטרטגיה או בכלים הטכניים שהוספתם, ולבצע בדיקה נוספת. התהליך הזה יימשך עד שתעמוד לרשותכם אסטרטגיית מסחר שתענה על כל ציפיותיכם ודרישותיכם.


מסחר עצמאי מוצלח בבורסה מחייב אסטרטגיית מסחר אישית משלכם. התהליך שהוצג במאמר זה יסייע לכם לפתח אסטרטגיה כזו. יתכן, בהתאם לניסיון ולצורת החשיבה שלכם, שתרצו להוסיף צעד כזה או אחר, אך אנו לא ממליצים לוותר על אף אחד מהצעדים שהוצגו כאן.

השוואת בתי השקעות בישראל 2024

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית