לקבלת הצעה

כיצד ניתן להשקיע בזהב ?

זהב נחשב לנכס "הגנתי",כלומר כזה שבעתות משבר כלכלי,חוסר יציבות פוליטית,או תנודתיות גבוהה ערכו עולה


כיצד ניתן להשקיע בזהב?

זהב נחשב לנכס "הגנתי", כלומר כזה שבעתות משבר כלכלי, חוסר יציבות פוליטית, או תנודתיות גבוהה בשווקי המטבעות, ערכו עולה. למשל, במהלך המשבר הכלכלי של שנת 2008, מדדי המניות צנחו בכ- 35%, בעוד מחיר הזהב עלה בכ- 25%.

מדוע זה קורה?
הסיבה העיקרית לכך שמחיר הזהב עולה בעתות משבר היא פסיכולוגית - היסטורית. בעבר הזהב שימש כבטוחה למטבעות ולשטרות שהמדינות הנפיקו, ולכן כאשר הציבור חש חוסר ביטחון בערכו של הכסף שהמדינה הנפיקה הוא העדיף את הבטוחה. גם כיום, כאשר הקשר הכלכלי בין המטבעות של המדינות לבין הזהב נותק, הרגשת הביטחון שהזהב מעניק למשקיעים נותרה.
כמובן שלזהב יש גם ביקוש שאינו קשור למשברים כלכליים. הוא משמש ליצירת תכשיטים, מוצרים פיסיים כגון מטילי זהב, מדליות וכדומה, ומשמש כחומר גלם בתעשייה.


השקעה בזהב

כיצד ניתן להשקיע בזהב?


1. רכישת מטילי זהב

רכישת מטילי זהב (gold bullion) היא, אולי, הדרך הראשונה שעולה בדעתם של רוב האנשים כאשר הם חושבים על השקעה בזהב, אך עבור משקיעים מהשורה זו הדרך הפחות יעילה.
לא רק שאת מטילי הזהב צריך לאחסן במקום שמור היטב, הסחירות שלהם מוגבלת, ולמרות שניתן לרכוש מטילי זהב במגוון משקלים ואיכויות, בדרך כלל המחיר של כל יחידה יהיה גבוה יחסית, דבר המקשה על המשקיע הפרטי לנהל השקעה בזהב ביעילות.


2. רכישת חוזים עתידיים על הזהב
חוזים עתידיים הם ניירות ערך הנסחרים בבורסות ייעודיות לכך. במקורם הם נועדו לאפשר ליצרנים וללקוחותיהם לגדר סיכונים באמצעות חתימה על הסכמים שמימושם יתבצע רק בעתיד, אך כיום מדובר בכלי שמשרת בעיקר את העולם הפיננסי.

חוזים עתידיים נסחרים בגדלים סטנדרטיים שמחירם עשוי לא להתאים למשקיעים בעלי תיקי ההשקעות הקטנים. הם מאפשרים למשקיע נזילות גבוהה, ובמהותם הם כלי השקעה ממונף, דבר שעלול לחשוף את המשקיע הלא-מקצועי לסיכונים גדולים.


3. רכישת קרנות סל או תעודות סל העוקבות אחרי מחירו
דרך פשוטה להשקיע בזהב (ובמתכות יקרות בכלל) היא רכישת קרנות סל או תעודות סל העוקבות אחרי מחירו, או המשקיעות בחרות מהענף. תעודות סל כאלה נסחרות בבורסה של תל אביב ואתם יכולים להשקיע באמצעותן כל סכום שתרצו דרך יועץ ההשקעות בבנק או דרך בתי השקעות בישראל.

תעודות סל על הזהב נסחרות גם בבורסות השונות בעולם, כולל בוולסטריט. מבחינה מעשית, תעודות וקרנות הסל נסחרות בבורסות לניירות ערך בדיוק כמו מניות של חברות רגילות, ולכן ניתן לרכוש ולמכור אותן בכל עת שבה הבורסה פועלת, בכל כמות שתרצו ובאיזה תדירות שעולה על דעתכם.


4. רכישת מניות של חברות הקורות זהב
בדומה לרוב החברות המייצרות חומרי גלם, ערכן של חברות הקורות זהב קשור למחירי הזהב בשוק העולמי. לכן דרך פשוטה יחסית להשקעה בזהב היא לרכוש מניות של חברות מהענף. גם במקרה זה מדובר בהשקעה סחירה, כלומר ניתן לבצע קנייה ומכירה בקלות ובפשטות, וקיימת גמישות רבה לגבי גובה סכום הכסף שיושקע.

בבורסה בארץ לא נסחרות חברות הקורות זהב, אך בבורסה האמריקאית, למשל, רשומות יותר מ- 30 חברות כאלה.

בדומה לכל השקעה במניות של חברות ספציפיות, אנו יכולים לצפות ליהנות מדיבידנדים, ומעליית ערך המניה בזכות צמיחת החברה, ומצד שני אנו חשופים לסיכונים הספציפיים של כל חברה. הסיכונים האלה מנוטרלים (או לפחות מופחתים) כאשר בוחרים לבצע את ההשקעה באמצעות תעודות סל.

5. חוזי הפרשים (CFD) על הזהב
ברוקרים שונים מאפשרים ללקוחותיהם לסחור על "חוזי הפרשים" על הזהב (כמו גם על נכסים אחרים). חוזה הפרשים הוא כלי שאינו נסחר בבורסה מוסדרת, אלא מנוהל על-ידי חברה עסקית ומחירו משתנה בהתאם לשינוי במחיר הזהב.

גם במקרה של CFD, המשקיע יכול להשקיע גם סכומים קטנים (אפילו עשרות דולרים), הוא נהנה מנזילות גבוהה, והוא יכול לרכוש ולמכור CFD כמעט בכל עת שתחפצו בכך.

צד שני, מדובר בנייר ערך שאינו נסחר בבורסה מוסדרת, ולכן הפיקוח על החברה המפעילה אותו נמוך יחסית לניירות ערך שכן נסחרים בבורסות מוסדרות.

חשוב לזכור שהזהב בפני עצמו, בדומה למתכות יקרות אחרות, אינו מייצר תשואה. למשל, כאשר אנו משקיעים במניה של חברה מסוימת, אנו מצפים ליהנות מחלוקת דיבידנדים אם החברה תהיה רווחית. בהשקעה באגרות חוב אנו מצפים לקבל ריבית. במקרים כאלה הדיבידנד והריבית מצטרפים לרווח הספקולטיבי ממנו אנו עשויים ליהנות. הזהב והמתכות היקרות האחרות, לעומת זאת, שומרות על ערכן ועשויות אף להניב רווחים ספקולטיביים בתקופות משבר, אך הן לא מייצרות ערך מוסף בפני-עצמן, ולכן האפקטיביות שלהן ככלי השקעה ארוך-טווח מוגבלת.

מעוניין לקבל השוואת בתי השקעות בישראל 2023 ? 
ניתן להשאיר פרטים ונציגנו יחזרו אליך בהקדם

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית